8 maj 2011

Vecka 36+4 - Förlossningsvärkar?

Tidigare i veckan var Vi på studiebesök på förlossningen, Vi trodde båda två att det var dags men det visade sig senare på kvällen att Truls ångrat sig.

Frågan är bara, hur vet man om det är förvärkar eller riktiga värkar?
Ibland kan man få så kraftiga förvärkar att man tror att det är förlossningsvärkar, men värkar som försvinner när man reser sig upp är i regel förvärkar. Man kan också prova att ta en dusch eller göra något annat avslappnande - går värken över är det antagligen bara förvärkar. Regelbundna förvärkar kan dock ett tecken på att förlossningen är nära.
Jag känner mig dock väldigt osäker på hur man ska veta att det är dags och nu känner man väl inte för att åka in igen i första taget heller nu när det blev som det blev, jag trodde dock att det var på riktigt men nu kanske man väntar till vattnet går? Men vad händer om man är öppen tre centimeter och vattnet går? Med tjugo mil till  förlossningen så känner jag mig väldigt nervös.

Referenser:
NioMånader. (2011). Förvärkar/sammandragningar. Tillgänglig: [www dokument] 2011, maj, 8. URL http://www.niomanader.se/content.asp?ID=78.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar