20 november 2011

Hemmagjord barnmat.

När jag står där i matbutiken och kollar på barnmat och ser att en barnmatsburk som räcker nästan fyra dagar kostar tolv kronor då kan i alla fall inte jag motstå att köpa färdig barnmat istället, av ren lathet för att slippa allt kladd och all disk som annars blir.

Ända sedan lilltösen föddes så har jag dock pratat om att när dagen kommer då det ska börjas med smakportioner så ska jag göra hemmagjord kalops, det är ju bara ta undan innan man kryddar så har man ju barmat, så svårt kan det väl inte vara?

Men sedan var det enkelheten i barnmaten som finns att köpa färdig på matbutiken som man bara behöver ställa in i mikron i tjugo sekunder och sedan är det klart, och att dessutom slippa allt kladd och all disk för några få kronor mer gjorde att jag inte ens prövade att göra hemmagjord barnmat.

Igår när vi var och handlade i matbutiken så lade Älsklingen däremot inte ned någon färdig barnmat utan istället lade hon ned gröna ärtor, potatis och broccoli. Hon sa väl mer eller mindre att det fick räcka med den färdiga barnmaten på burk.

Idag har jag därför spenderat några timmar vid spisen för att laga hemmagjord barnmat. Jag har alltid pratat om att det är så enkelt att göra hemmagjord barnmat men idag ville det sig verkligen inte - det såg praktiskt taget ut som ett bombnedslag i köket och jag tror till och med att jag hade lyckats använda alla små skålar och skedar som vi har, för att inte glömma att stavmixern tog eld.

Foto: Malin Stensson.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

3 kommentarer:

Agneta Olofsson sa...

Gjorde jag till Ida idag också: köttfärsbiffar, cous-cous, grönsaker och kantarellsås. Tack och lov tyckte hon om det.

Angelica Meyer sa...

Jag köpte oftast färdiga till Anton, sen fick han smaka med oss ibland. Men tyckte dom färdiga var topppen.

Tina sa...

Även att den tog eld, var komiskt. Det verkar vara ett tecken på att ni hädanefter ska köpa färdig mat.

Skicka en kommentar