20 oktober 2011

Modersmjölksersättning.

Igår var jag på ett dagligt besök på affären och den här gången var det mjölkersättning till lilltösen som stod på inköpslistan.

Jag kommer in i affären med en puls som kanske var lite högre än normalt, jag tar en korg som står till höger vid ingången och viker sedan av till vänster och sätter sikte mot hyllan med chips och ostkrokar för mitt emot den hyllan står barnmaten.

Längst ned på hyllan så stor det olika fabrikat av modersmjölkersättning men jag hittar snabbt den som lilltösen ska ha, Baby Semp 2, jag lägger ett paket i min korg och går sedan mot kassan för att betala och gå hem igen.

Väl hemma så mäter jag upp tvåhundratio milliliter vatten i en av lilltösens nappflaskor, mäter upp sex skopor med modersmjölkersättning för att sedan dubbelkolla om det är sex eller sju skopor det ska vara till den mängd vatten.

Då såg jag till min stora förvåning att det inte alls stod Baby Semp 2 från fyra månader, utan det stod Baby Semp 2 från SEX MÅNADER. Det var alltså samma namn men för en annan ålder. Jag hade alltså köpt fel modersmjölkersättning.

Det är inte alls mycket som skiljer den nya förpackningen mot den gamla, och det verkar väl som att Semper månar mer om att spara pengar på omdesign av förpackningar än vad de månar om känsliga småbarnsmagar.

Semper rekommenderar dock att man ska frysa in modersmjölkersättningen om man redan öppnat förpackningen, eftersom det bara är en månads hållbarhet vid öppnad förpackning och det är två månader tills det går att använda den.

En bra bild på de olika förpackningarna finns här.

Foto: Malin Stensson i mitten av september.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar