16 mars 2012

Att avstå från föräldrapenningen.

För någon månad sedan så förlängde Älsklingen sin ansökan om föräldrapenning eftersom hon tidigare bara hade sökt för tvåtusenelva. Någon vecka därpå fick hon brev från att hon inte hade tillräckligt med föräldradagar kvar för att kunna ta ut föräldrapenning för hela den perioden hon hade ansökt.

Älsklingen och jag hade tillsammans kommit överens innan Lilltösen föddes att Älsklingen skulle ta ut föräldradagar och vara mammaledig (på riktigt) till och med augusti i år (ganska precis elva månade allt som allt), dess värre hade hon tydligen bara föräldradagar för att kunna vara föräldraledig till någon gång i mitten av april.

Detta har nu resulterat i att Vi fått hem en blankett från Försäkringskassan som handlar om att avstå från föräldrapenning, en blankett som det då är meningen att jag ska fylla i för att ge bort min föräldrapenning till Älsklingen.

Jag har inte tagit någon pappaledighet än så länge, inte ens de där tio dagarna kunde jag ta ut (av någon konstig anledning som jag däremot inte kommer ihåg) så det kanske skulle vara mysigt att vara pappaledig?

Foto: Lars-Erik "Larschan" Ektröm.
Egentligen har det väl ingen betydelse om jag tar ut min föräldrapenning eller inte. Jag har faktiskt varit pappaledig mycket de senaste månaderna (även om jag inte haft föräldrapenning). Sammanlagt tror jag att jag har varit hemma i sex månader men jag har planer att vara pappaledig ytterligare fem eller sex månader.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar