15 mars 2012

Kvällens nattning.

Ikväll är jag och Lilltösen hemma alldeles ensamma, Älsklingen kommer väl hem om någon timme. Det brukar aldrig vara några som helst problem med att lägga Lilltösen för kvällen, men ikväll har det bara varit problem (och än är kvällen inte över).

Vi gick och lade oss första gången vid halvsex och låg och sjöng Trollmor har lagt sina elva små troll ett bra tag innan jag till slut tog med mig Lilltösen och gick och satte mig i köket igen. Klockan kvart över sex gjorde vi ett nytt försök och efter att återigen ha sjungit Trollmor ett bra tag så somnade hon faktiskt men precis när jag ska kliva upp ur sängen så ringer telefonen och Lilltösen vaknar.

Pratar i telefon i drygt tio minuter innan jag lägger på för att göra ett tredje försök. Den här gången tar det faktiskt inte alls många minuter innan Lilltösen somnar i min famn men när jag ska lägga ned henne i hennes säng så vaknar hon. För fjärde gången lägger jag henne i min famn och hon somnar åter igen efter inte alls många minuter men den här gången lyckas jag lägga ned henne utan att hon vaknade.

Foto: Lars-Erik "Larschan" Ekström.
Jag går och sätter mig vid datorn för att skriva på diverse pappaforum och prata med en annan (blivande) pappa. Jag sitter där i ensamheten och njuter av tystnaden när Lilltösen plötsligt vaknar igen (efter tjugo minuter) på grund av att hon har tappat nappen. I vanliga fall brukar hon somna om direkt hon får nappen men den här gången ställer hon sig upp i sängen och vägrar att lägga sig ned igen.

För femte gången lägger jag mig i sängen med henne i min famn och är alldeles tyst och bara tittar på henne men den här gången säger jag bara hur mycket jag tycker om henne men att vi måste försöka sova. och strax därefter så somnar hon om igen.

Jag går den här gången och sätter mig i vardagsrumssoffan för att varva ned lite grann. Jag sitter där i ensamheten och dricker en kopp kaffe och bara tar det lugnt men precis när det är som lugnast så vaknar Lilltösen ännu en gång.

För sjätte gången så lägger jag mig däremot inte med Lilltösen utan den här gången står jag bredvid hennes säng och sjunger "Trollmor" för tredje gången. Hon somnar om igen men den här gången hoppas jag att hon sover till Älsklingen kommer hem för kvällens nattning har tagit på krafterna. Ikväll var Lilltösen verkligen omöjlig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

2 kommentarer:

Josefin Holmberg sa...

Alltid lika roligt när det strular med nattandet.

Tina sa...

Det känns som att när de väl har blivit väckt en gång så är det "kört".

Skicka en kommentar