13 mars 2012

Har ni några rutiner?

Vi har väl inte haft några rutiner direkt, med rutiner menar jag då att vi gör någonting vid samma tidpunkt varje dag. Jag börjar nästan tvivla på att det överhuvudtaget går att komma in i några rutiner med Lilltösen.

Som det ser ut nu så vaknar Lilltösen klockan fem på morgonen och sedan brukar hon vilja äta frukost när klockan är halvsju. Sedan brukar hon gå och lägga sig när klockan är runt sex på kvällen, ibland är det till och med hon som håller oss vakna när vi inte vill något annat än att bara få gå och lägga oss.

Jag skulle gärna vilja få sova lite längre på morgonen, klockan fem är lite väl tidigt kan jag tycka. Som det är just nu så känns det som hela vardagen blir en aning ostrukturerad bara för att det blir så tidiga morgnar.

Foto: Malin Stensson.
Det handlar väl kanske inte om att komma in i några rutiner, det handlar väl kanske snarare om att ändra på de rutiner som redan finns för jag skulle som sagt vilja sova lite längre på morgonen.

Jag börjar som sagt tvivla på att det överhuvudtaget går att komma in i några rutiner med Lilltösen. För att få sova lite längre på morgonen började vi hålla Lilltösen vaken längre på kvällen men trots det vaknade hon klockan fem, ibland somnar hon redan klockan fem på eftermiddagen och då brukar i alla fall jag bäva för att det ska bli en jättetidig morgon men även då vaknade hon klockan fem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

4 kommentarer:

Juan Mella sa...

Oj. Jobbigt att vakna så tidigt hela tiden. Det tar på föräldrarna rejält det där.

Tina sa...

Det är svårt det där. Jag tycker det är jobbigt när vår "plutt" vaknar 6 (då hon vanligtvis brukar vaknar närmare 7 på morgonen). Vi har också provat det där med att lägga henne senare men hon vaknar samma tid ändå. Hur är hon på nätterna nu? Stökar hon eller sover hon nätterna igenom utan avbrott?

Josefin Holmberg sa...

Elsa brukar vilja somna runt 21, då äter hon strax innan hon somnar (ersättning fortfarande), hon sover hela nätterna, när hon vaknar runt 7 på morgonen, lägger jag henne i vår säng bredvid mig, ger henne ersättning, då somnar hon om på en gång. Nu vet jag inte hur ni sover eller så, men det funkar för oss. Sen kan det kanske bero på att vi alltid gjort så, sen hon började sova i eget rum (3 mån).

Larschan sa...

Det är väldigt olika hur Lilltösen somnar, för det mesta så somnar hon kring 18.00. Vad som är lite klurigt är att det inte spelar någon roll hur mycket (eller lite) hons sover under dagen så vill hon alltid lägga sig vid den tiden. Vilket hon då får göra eftersom det inte tjänar någonting till att hålla henne vaken eftersom hon ändå vaknar vid 05.00. När hon väl somnat så sover hon hela natten igen (om hon inte råkar tappa nappen).

Skicka en kommentar